Het elektrisch maken van boten is inherent moeilijk. Een planerende plezierboot van 7,5 meter lang verbruikt 12-18 keer meer brandstof dan een gezinsauto. Tegelijkertijd bevat één kg benzine ~ 15 keer meer bruikbare energie dan één kg van de meest compacte batterijen. Hierdoor worden elektrische boten niet beschouwd als een haalbaar alternatief voor boten met verbrandingsmotor. Bestaande modellen zijn traag of hebben een zeer beperkt bereik. De huidige markt voor elektrische boten is daardoor klein en wordt geschat op minder dan 1%. De energievergelijking moet worden opgelost.

Sinds 2015 is het team achter Candela Speed Boat AB vastbesloten manieren te vinden om elektrische boten te maken met zowel bereik als snelheid.
Het team bestaat uit enkele van de toonaangevende experts in hun respectievelijke vakgebieden met achtergronden van Eurocopter (structurele composiet engineering), Saab Gripen (elektronica voor vlucht besturing), Artemis en Oracle Racing (America’s Cup, hydrodynamica), Scania (transmissie en hydrauliek) en de Technische universiteit van Denemarken (dynamische modellering en software-algoritmen). Bovendien wordt het bedrijf geleid door mensen met vele jaren senior management en CEO-ervaring van zowel start-ups als grote internationale bedrijven.

Doel bereikt!

Eind 2016 werd een prototype op ware grootte gelanceerd, en na enige finetuning, werd het doel van meer dan 50 zeemijlen per lading bij 25 knopen bereikt! Dat was nog nooit eerder bereikt met een elektrische plezierboot. De reis tot dit punt is hier te zien.

Het  bereik is ~ 4 keer hoger dan de beste elektrische boten die momenteel op de markt zijn en ligt dicht bij of is vergelijkbaar met boten met verbrandingsmotoren van dezelfde maat.

De energiereductie wordt bereikt door het gebruik van:

  • Draagvleugels die de wrijving halveren in vergelijking met een planerende boot
  • Een geavanceerd controlesysteem dat de van nature instabiele boot stabiel maakt
  • Een zeer licht ontwerp met koolstofcomposieten en ontwerpprincipes uit de luchtvaartindustrie

Nog meer voordelen van Foiling

  • Geen klappen op de golven
  • Een volledig stille vaartocht
  • Bijna geen productie van hekgolven
  • Nagenoeg geen overlast voor anderen en oevers
  • Een kostenreductie van 95% t.o.v. een brandstofboot
  • Zeer beperkte onderhoudskosten door een minder complexe elektrische aandrijflijn

Na een tweede prototype zijn we nu ver voorbij Proof of Concept en hebben we een productiefaciliteit opgezet voor serieproductie.
De eerste exemplaren hebben hun weg gevonden naar enthousiaste klanten vanaf het voorjaar van 2019!

De innovatie

Het unieke ontwerp van Candela

gaat verder dan state-of-the-art. Het is ‘s werelds eerste elektrische plezierboot met draagvleugels. Hiervoor zijn verschillende octrooiaanvragen ingediend.

Het product is gebaseerd op de volgende technische bevindingen en uitvindingen:

  • Draagvleugelboten zorgen voor een vermindering van het energieverbruik met 50%.
  • Een lager energieverbruik maakt elektrische aandrijving mogelijk met een goed bereik in afstand.
  • Draagvleugelboten betekenen ook een stabiele vaart zonder klappen op de golven en met een minimale hekgolf – goed voor de lokale omgeving.

Het regelsysteem voor de vleugels (waarvoor patent is aangevraagd) is uitzonderlijk robuust gemaakt en regelt de hoogte, evenwicht en positie.

Een uniek optrekmechanisme lost de problemen op die worden ondervonden in ondiep water, tijdens het slepen en tijdens opslag. De voorste vleugels zijn verticaal ingetrokken en beschermd door een opstapje in de romp. De achterste vleugel wordt ingetrokken door een dubbele rotatiebeweging en wordt beschermd door het zwemplatform

Een state-of-the-art flightcontroller die de bewegingen van de boot met 7 sensoren vastlegt en de volledige 3 × 6-status matrix (positie, snelheid en versnelling met betrekking tot positie in x, y en x en rotatie rond dezelfde as) vaststelt met behulp van geavanceerde sensorfusie-algoritmen. Dit is nodig omdat de boot inherent instabiel is qua evenwicht en hoogte. De positie van de aandrijving die de voorste en achterste vleugels regelt, wordt bijgewerkt op 100 Hz, wat resulteert in een zeer soepele en stabiele rit, zelfs bij harde wind en zeecondities.

Ultralichte rompmaterialen worden gebruikt om het batterijgewicht te compenseren en het benodigde vermogen verder te verminderen. Een enkele huid van koolstofvezel in romp, dek, draagvleugelboten en interieur vermindert het totaalgewicht van de boot, inclusief 230 kg batterijen en alle uitrusting tot minder dan 1000 kg. Het rompgewicht is ca. 180 kg en het dek 60 kg – een conventionele glasvezelboot van dezelfde maat weegt doorgaans meer dan 1500 kg.

Door al deze innovaties te combineren in een geheel nieuw bootontwerp, kan Candela het voordeel van elk concept optimaliseren. Dit is iets dat niet kan worden bereikt door een bestaande romp achteraf uit te voeren met een elektromotor. Het vliegen van de Candela is hier te zien.

Volg de voortgang en sluit je aan bij Friends of Candela